De onmogelijke eisen uit de maatschappij
In onze maatschappij worden er ontzettend veel eisen gesteld. Deze eisen zijn overal om ons heen, dat heet
reclame. Er is overal reclame op sociale media, tussen YouTube filmpjes, op TV, op bussen, Zelf het weerbericht op de radio wordt mede mogelijk gemaakt door…
Iedereen denkt dat jij hier niet door beïnvloed wordt. Dat lijkt ook zo maar onbewust neem je veel meer
waar en sla je veel meer op dan je denkt. En alle reclamemakers weten de kracht van de boodschap is herhaling, herhaling en herhaling. Uiteindelijk geloven mensen alles.
Laten we eens kijken naar een gemiddelde Nederlandse man:
· Deze is volledig afgetraind met sixpack natuurlijk
· Hij draagt dure merkkleding waarbij alles precies bij elkaar past
· De man ziet er zelfs cool uit als hij net uit bed stapt om zichzelf te scheren.
· Natuurlijk heeft deze man een bloedmooie vrouw (of man natuurlijk maar in reclames meestal een vrouw). Waarmee hij uren lang fantastische seks heeft.
· De man heeft volop vrienden waarmee hij allerlei bijzondere en gezellige dingen onderneemt.
· Hij is bovendien succesvol, heeft geld te over en heeft vanaf het begin van zijn carrière zijn droombaan.
· Alle foto’s die deze man maakt op Instagram zijn bovendien perfect.
En de vrouw dan:
· De vrouw is topfit en helemaal afgetraind. En tijdens al die trainingen staat ze ook nog lachend en onbezweet op de foto.
· De vrouw heeft een hele knappe man (of vrouw natuurlijk maar in onze beeldvorming
vaak een man) in een pak met een sixpack.
· De vrouw heeft haar droombaan maar ook nog alle tijd voor haar perfecte kinderen en
man.
· Ze woont in tot in de puntjes ingericht huis (van VT wonen)
· De vrouw heeft geweldige vriendinnen waarmee ze zoveel leuke dingen onderneemt. En dat dan weer perfect op de foto zet.
· En vanaf het moment dat ze opstaat ziet ze er fantastisch uit.
Probeer daar nog maar eens aan te voldoen. In werkelijkheid is een sixpax gekkenwerk en bijna niet
natuurlijk te verkrijgen. Zie je er als je uit bed komt echt niet goed uit. Sta je altijd weer slecht op de foto. Trek je toch weer twee verschillende sokken aan, heb je geen idee wat je droombaan is en lijkt je seksleven niet op de
films die je op internet ziet.
Jan Geurtz stelt in zijn geweldige boek’ Verslaafd aan Liefde’ dat we door deze onmogelijk eisen in essentie allemaal onszelf afwijzen. Dit heeft ook te maken met het diepe schuldgevoel dat we al eeuwen meekrijgen. De kerk heeft ons duizenden jaren lang verteld dat we zondig zijn. Hierdoor ontwikkelen we een zogenaamd "negatief geloof”. Om dit te compenseren gaan we waardering zoeken bij anderen. We vullen het gat in eigen liefde op door prestaties of verslavingen. Je leert jezelf een bepaalde identiteit aan. Denk hierbij aan pleasers of perfectionisten. Als ik maar presteer of iedereen te vriend houdt zal ik geliefd zijn.
De kunst van het leven is loskomen van je aangeleerde identiteit en te onderzoeken wie je werkelijk bent. We houden allemaal van films waarin de overwerkte perfectionistische carrièretijger het licht ziet en durft te gaan voor het leven waar hij of zij echt gelukkig van wordt. Van de aangeleerde identiteit naar je ware authentieke zelf. Je gevoel is de richtingaanwijzer richting je ware zelf. Je voelt heel goed of je iets positief of negatief ervaart. En
onthoudt je bent al goed genoeg, je bent al geliefd.
Reacties
Een reactie posten